close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פחדנים

אסף גולןז תשרי, תשעב05/10/2011

מעל לכל הדברים האלו, מציתי המסגד וכן אנשי 'תג מחיר' למיניהם חוטאים בחטא יסודי נוסף הנקרא חטא הפחדנות...

תגיות:
מסגד

שריפת המסגד בכפר טובא זנגריא מצאה את רוב הישראלים בהפתעה. נכון, לכולנו יש חשבון ארוך עם ערביי ארץ ישראל והמזרח התיכון כולו, אולם למרות חשבון הדמים הזה, מעולם לא עלה על דעתנו לפגוע בקודשי האסלאם מהסיבה הפשוטה שמעשה כזה מנוגד בצורה קיצונית למהות היודו-ישראלית. מבחינה זו, נראה כי אם יתברר שהמציתים אכן שייכים למגזר היהודי וכל שכן לצד הדתי שבו, על כולנו לערוך חשבון נפש יסודי ביחס לאווירה הרוחנית בה צמחו גידולי הפרא האלו. מעשה כל כך לא יהודי וכל כך לא ישראלי מהווה במידה רבה תמרור עצור גדול על חיי היום יום של כולנו, והוא משמש מעין קריאת אזהרה קולקטיבית בתחילת השנה החדשה, ערב יום הכיפורים.

אמת פשוטה זו בולטת עוד יותר דווקא על רקע תחושת הכעס הטבעית שחווינו כולנו אל מול חילולם של בתי הכנסת היהודיים ברצועת עזה אחרי הנסיגה מגוש קטיף. מעשה הזוועה ההוא שלא הפתיע רבים בתוכנו, אישר את התחושה הטבעית כי קנה המידה המוסרי שלנו גבוה מזה של בני דודינו ההיסטוריים שבחרו לדבוק בפראות הטבעית של ישמעאל, עליה העידה התורה.

אלא שבמרווח הזמן שבין הגירוש ההוא לימינו, מישהו בימין החליט לבטל את ההבדל הזה, מתוך ההנחה ששפת הכוח והבוז לאחר היא דרך ההתבטאות היחידה המתקבלת בשכונה האלימה בה אנו חיים. כלומר, במקום חזונו של בנימין זאב הרצל על הקמת מדינה תרבותית ומערבית שתהווה ראש גשר ודוגמה באזור לעולם מתוקן ומרומם, החליטו חברים בקהילה הישראלית להעלות ארצה את דרכי ההתנהלות של הטאליבן, אל-קאעידה ודומיהם.

הגישה הברברית הזו לחיים, שקנתה לצערנו שביתה אצל חלקים סהרוריים במחנה הלאומי, אינה מנוגדת רק לחזונו של הרצל אלא לעולמה של ההלכה שתמיד, אבל תמיד, כיבדה את האחר גם כשמדובר באויב החריף ביותר. הכבוד הזה מתפרש היום כהתרפסות או כסוג של תבוסתנות, אולם לא כך הוא הדבר. ניתן להלחם מלחמת חורמה באויב גם אם רואים בו את צלם האלוקים שבתוכו, וגם אם מבינים שבדרכו המוטעית הוא קורא בשם ה' ואף מנסה לפעול בשמו בעולם.

מעל לכל הדברים האלו, מציתי המסגד וכן אנשי 'תג מחיר' למיניהם חוטאים בחטא יסודי נוסף הנקרא חטא הפחדנות. זו חוכמה קטנה מאוד לבוא כגנבים בלילה למסגד או לבסיס צה"ל, לשרוף או להרוס משהו ואז לרסס גם את המילים 'תג מחיר'. אדרבה, יצאו כל הגיבורים האלו מחוריהם לאור היום וילחמו על דעותיהם מול כל עם ישראל כמו שגבר אמיתי נלחם. כך לדוגמה, פועלים האנרכיסטים משמאל שמפגינים נגד גדר ההפרדה לאור היום. כך גם היה פועל כל אדם שמאמין באמת בצדקת דרכו עד כדי נכונות לשלם עליה כל מחיר. וכך כמובן לא פועלים אנשי 'תג מחיר', שבאור היום מעדיפים את חיקה החם של מאורתם. לסוג כזה של פעילות יש לכן רק הגדרה אחת והיא - פעילותו של הפחדן והחלש.

הוסף תגובה
מסגד
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה